PROJECTE FINAL:




UNITAT DIDÀCTICA: ELS CONTES


NIVELL: P3


TEMPORALITZACIÓ: DURANT TOT EL CURS



(Les activitats TAC estan marcades en color vermell)




JUSTIFICACIÓ :


Es tracta d’una programació anual, que durem a terme al llarg de tot el curs tenint com a eix conductor l’explicació de diversos contes clàssics i la realització de diferents activitats per tal d’afermar l’assimilació dels mateixos.




EIXOS/ CAPACITATS:


- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.


- Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.


- Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.


- Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.





OBJECTIUS DE CICLE TREBALLATS AL LLARG DE LA UNITAT:


- Aprendre amb i a través dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives positives amb actituds d’empatia i col•laboració i intentant


- Resoldre conflictes de manera pacífica.


- Observar i experimentar en l’entorn proper amb curiositat i interès, interpretant-lo i fent-se preguntes que impulsin la comprensió del món natural, social, físic i material.


- Conèixer experiències, històries i símbols de la cultura pròpia del país i de la d’altres companys i companyes, generant actituds de confiança i respecte per les diferències i valorant les relacions socials i afectives que s’hi estableixin.


- Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el joc i altres formes de representació.




CONTINGUTS:


DESCOBERTA D’UN MATEIX I DELS ALTRES:


AUTOCONEIXEMENT I GESTIÓ DE LES EMOCIONS


- Exploració de les possibilitats i limitacions motrius del propi cos en situacions lúdiques.


- Exploració i reconeixement de les pròpies possibilitats a través del cos: emocionals, sensorials i perceptives, motrius, afectives i relacionals, expressives i cognoscitives a partir de la dramatització del conte.


- Expressió de les pròpies emocions per mitjà dels diferents llenguatges: corporal, plàstic, musical i verbal.


JOC I MOVIMENT


- Exploració de moviments en relació a un mateix, els altres, els objectes i la situació espaciotemporal, tot avançant en les possibilitats expressives del propi cos.


- domini progressiu de les habilitats motrius bàsiques: equilibri, to muscular...


ORGANITZACIÓ PROGRESSIVA DE LA LATERALITAT


- Percepció de la seqüenciació en les activitats escolars.


- Diferenciació dels conceptes: dins/fora.


- Sentiment de pertànyer al grup classe i compromís de participar en projectes compartits.


- Creixement personal en el desenvolupament de la dramatització del conte.


AUTONOMIA PERSONAL I RELACIONAL


- Actitud d’ajut i cooperació amb els companys i les companyes en jocs i tasques quotidianes.


- Apreciació i respecte per les persones que treballen en l’elaboració d’un conte.




DESCOBERTA DE L’ENTORN:


EXPLORACIÓ DE L’ENTORN


- Utilització correcta dels contes i dels llibres de la biblioteca de la classe.


- Els contes com a mitjà de comunicació.


- Dependències de l’escola i racons de la classe: la biblioteca.


- Els contes, l’escriptor i l’il•lustrador.


EXPERIMENTACIÓ I INTERPRETACIÓ


- Percepció i discriminació de grandàries: gran/mitjà/petit.


- Curiositat i iniciativa per la descoberta, fer-se preguntes dels contes, buscar un altre final, un altre títol...


- Reconeixement i interpretació de diferents rols observables en entorns propers i quotidians.


RAONAMENT I REPRESENTACIÓ


- Ordenació de seqüències temporals relacionades amb les activitats escolars.


- Identificació de comportaments adequats i inadequats dins l’escola i al pati.


- Identificació i classificació de contes segons un criteri donat.


- Respecte i valoració de l’entorn escolar i de les seves dependències: l’aula i la biblioteca.



COMUNICACIÓ I LLENGUATGES :


OBSERVAR, ESCOLTAR I EXPERIMENTAR


- Expressió oral de contes.


- Comprensió de textos actuals i de tradició cultural.


- Representació mímica de personatges de contes.


- Dramatització col·lectiva d’un conte.


- Vocabulari específic del món dels contes.


PARLAR, EXPRESSAR I COMUNICAR


- Iniciativa en l’acció i en l’aprenentatge de noves habilitats.


- Interès per compartir interpretacions, sensacions i emocions provocades pels contes.


- Ús de recursos expressius del propi cos i de suports visuals en la comunicació oral.


INTERPRETAR, REPRESENTAR I CREAR


- Interpretació de cançons.


- Diferenciació de so-soroll/silenci.


- Reconeixement i discriminació de colors bàsics (blau, verd, vermell, groc...).


- Utilització de les tècniques bàsiques d’expressió plàstica.


- Acceptació de les normes de comportament en les activitats escolars, tant a nivell de treball com de joc.


- Actitud positiva per compartir els contes.


- Goig i interès en les interpretacions musicals i en l’expressió corporal dins del treball de cada conte.


- Col·laboració i responsabilitat en la cura de llibres, contes i materials comuns.




OBJECTIUS DIDÀCTICS:


- Explorar les possibilitats i limitacions motrius del propi cos en situacions lúdiques.


- Mantenir ordenat el racó de la biblioteca i respectar els contes que s’hi contenen.


- Oferir ajut i cooperació als companys/es en jocs i en tasques quotidianes.


- Identificar les dependències de l’escola i la seva funció, fent relleu a la biblioteca.


- Utilitzar adequadament els contes i els espais dedicats a la lectura i a la consulta de llibres (racó de l’aula i biblioteca).


- Reconèixer els contes i els oficis d’escriptor i d’il•lustrador.


- Reconèixer i discriminar els colors bàsics (blau, verd, vermell, groc...).


- Diferenciar so-soroll/silenci.


- Percebre i discriminar grandàries: gran/mitjà/petit.


- Comprendre i utilitzar correctament el vocabulari relacionat amb els jocs i els contes.


- Comprendre el contingut dels textos treballats a cada conte.


- Escoltar, imitar i reproduir cançons populars i fragment de contes.


- Col·laborar i responsabilitzar-se en la cura de llibres, contes i materials comuns.




ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE:


1. EN PATUFET.


-Audició del conte en repetides ocasions.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: imatges del conte.


-Visualització del conte: “Les tres bessones i en Patufet”.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: televisió, DVD, CD.


-Confegim el vocabulari del conte : col, bou, Patufet (Fulls de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: fulls de treball, tisores, pegament,...


-Posada en escena del conte amb el teatret. Fem fotos amb la càmera quan representem el conte i les pengem al bloc.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: teatret, imatges del personatges,...


-Diferenciem gran(bou)-petit (Patufet) (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


-Aprenem la cançó d’En Patufet. L’escoltem i en pintem la fitxa.

Agrupament: primer en gran grup i després individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: ordinador o cd, full de treball, colors...


2. LA CAPUTXETA VERMELLA.


- Audició del conte en repetides ocasions, i amb el suport de làmines de cada escena del conte (seqüenciació del conte).

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: imatges del conte.


- Visualització del conte en diapositives.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: diapositives amb imatges del conte.


- Pintem la caputxeta vermella, la mare i l’àvia. (Full de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


- Fem el camí llarg (de la caputxeta) i el curt (del llop) cap a casa de l’àvia. (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


- Pintem el cap de la caputxeta amb guixos, i el fixem amb laca . (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, guixos, laca,...


- Juguem amb el conte de la caputxeta a l’ordinador (http://www.edu365.cat/primaria/caputxeta/portada.html)

Agrupament: parelles. Espai: aula informàtica. Metodologia: lliure exploració. Material/recursos: ordinador amb altaveus.


- Audició per darrera vegada del conte amb titelles (interacció i participació dels alumnes).

Agrupament: petits grups de 4 nens/es. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: titelles,...


- Fem una titella del llop.

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: cartolina, ceres, bernís,...


-Discriminació del nom curt (llop) i llarg (caputxeta) i enganxar-lo sota del dibuix corresponent. (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors, tisores, pegament...


-Grabem les nostres veus amb l’audacity i les distorcionem per imitar els personatges (mare, caputxeta, àvia, llop).

Agrupament: petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: làmines del conte, ordinador, micròfons,...


3. EN TABALET. (Carnaval)


- Narració del conte: En Tabalet. 1er. Narració.2on. Explicació del vocabulari. Audició del conte en repetides ocasions.

Agrupament:gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: imatges del conte...


- Reconeixement d’en Tabalet. Encercla en Tabalet. (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors...


- Confegim el nom d’en Tabalet. (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors, tisores, pegament...


- Què els hi agrada molt als conills? Sí , la pastanaga. Fem-ne una amb cartolina taronja i verda.

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: cartolina verda i taronja, tisores, pegament...


-Tornem a mirar el conte a l’ordinador explicat per una mestra d’una altra escola.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia:comandament guiat. Material/recursos: ordinador amb connexió a internet (youtube).


4. ELS TRES PORQUETS.


- Narració del conte: “Els tres porquets”.1er: Narració. 2on: Explicació del vocabulari.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia:comandament guiat,lliure exploració. Material/recursos: imatges del conte.


- Mirem el conte amb el canó de projecció i fem les activitats que a continuació hi ha.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia:comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: canó de projecció amb les imatges del conte, fulls de treball, llapis...


- Conte dels “tres porquets”. Confegim el títol del conte. Retallem les lletres i les enganxem correctament en un full.

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,tisores, pegament...


- Recordem el conte dels 3 porquets. Escrivim a la pissarra “porquets” i “llop”, llegim què hi posa. Fem un full de treball on hem d’unir el dibuix amb el nom corresponent.

Agrupament: gran grup/individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


- Visualitzem el conte dels 3 porquets en vídeo. Posterior conversa. Dramatització.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: pluja d’ idees, lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: vídeo, televisió,...


- En tres sessions diferents, farem 3 fulls de treball on els nens/es hauran de triar quin porquet ha fet cada casa. La de palla, la de fusta i la de totxos. (Fulls de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,tisores, pegament...


5. LA RINXOLS D’OR.


- Audició del conte en repetides ocasions. Expliquem un conte nou amb les imatges a l’ordinador.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: ordinador, imatges del conte...


- Visualització del conte en vídeo “Una mà de contes”.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: ordinador amb canó o pissarra digital.


- Dibuix del que més ens ha agradat (óssos, rinxols,....). (Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia:pluja d’ idees, lliure exploració, Material/recursos: fulls, colors...


- Confegeix el títol del conte . (Full de treball)

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, pegament...


- Discrimina entre el nom dels ossos i el de la Rínxols (enganxar cada un al lloc corresponent). (Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, pegament...


- Posada en escena del conte amb titelles.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: teatret, titelles...


- Confegim una medalla amb la Rínxols d’or (la pintem amb llapis de colors).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: cartolina, colors....


6. LA RATETA QUE ESCOMBRAVA L’ESCALETA.


- Audició del conte en repetides ocasions, i amb el suport de làmines de cada escena del conte (seqüenciació del conte).

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: imatge del conte...


- Visualització del conte en vídeo.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: vídeo, televisió...


- Els nens/es expliquen el conte a partir de les imatges en diapositives.

Agrupament: petits grups de 4 nens/es. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: diapositives amb imatges del conte.


- Pengem damunt de la pissarra el vocabulari del conte: RATETA, GAT i LLAÇ. Piquem paraules (sil•labejar i diferenciar llarg/curt).

Agrupament:gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: vocabulari del conte,...


- Recordem què es va anar a comprar la rateta amb el dineret. Sobre paper encerclem l’objecte correcte, d’entre 3 de diferents. (Full de treball).

Agrupament:gran grup/individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


- Els nens/es narren el conte a partir de les imatges en làmines del conte i ho enregistrem amb el programa audacity.

Agrupament: petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: làmines del conte, ordinador, micròfons,...


- Rellegim les paraules penjades a la pissarra. Repartim un full amb un dibuix d’un gat i un d’una rateta. Hem d’enganxar el cartellet adient (GAT/RATETA) sota de cada dibuix.(Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, pegament...


- Fem titelles del conte de la rateta. Posada en escena del conte, per les mestres, procurant fer interaccionar al nen amb les titelles.

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: cartolines, colors...


- Recordem les paraules del conte i busquem la que hi posa GAT, intentem escriure la paraula sota del dibuix d’un gat. (Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, llapis...


- Recordem les paraules del conte i busquem la que hi posa RATETA, intentem escriure la paraula sota del dibuix d’una rateta. (Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, llapis...


- Confegim la careta del GAT: la pintem amb ceres, i li punxem els ulls amb punxó per tal de veure-hi.

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: carotes, ceres,punxons...


7. RECORDEM ALGUNS PERSONATGES DE CONTES.


- Recordem els contes i conversem sobre alguns dels personatges principals. Per divertir-nos encara més distorsionem algunes imatges (amb el GIMP) i les comentem.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, conversació lliure. Material/recursos: contes i ordenador amb projector o pissarra digital.


ACTIVITATS DE REFORÇ


- Conversa sobre els contes.


- Pintar un dibuix delconte.


- Quins personatges falten? Mirem-ho a l’ordinador.


ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ


- Explicació de més contes:


- El cargol i l'herba de poliol.


- El peix Irisat


- L'Elmer


ACTIVITATS D´AVALUACIÓ


1- Teatre. AL finalitzar les diferents activitats dels contes els hi demanem que ells expliquin el conte corresponent amb titelles.

Agrupament:petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: titelles, teatre....


2-Recordem els personatges de cada conte al finalitzar-los. Intentem explicar com són els personatges.

Agrupament:petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: pluja d’ idees, comandament guiat. Material/recursos: imatges dels personatges...



ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:


En questa programació es té en compte l’atenció a la diversitat en cada un dels objectius, continguts, activitats i criteris d’avaluació, valorant els diferents ritmes d’aprenentatge que hi ha a l’aula. No tots els objectius seran assolits per tot l’alumnat, però si que realitzaran activitats adaptades a ells referides amb els pertinents criteris d’avaluació. Aquesta unitat també s’atén a la diversitat de treball cooperatiu i l’aprenentatge entre iguals.


Les principals mesures utilitzades en l’atenció a la diversitat seran:


-Intentar gestualitzar al màxim i acompanyar l’expressió oral amb imatges sempre que sigui necessari.


-Atendre al criteri d’individualitat a través d’activitats adaptades a les necessitats de cada nen/a, tot i que es vetllarà per la normalització i s’intentaran modificar el mínim les activitats programades.


-Avaluar tenint en compte l’interès, esforç i evolució de cada nen/a en funció de les seves possibilitats.



AVALUACIÓ:


CRITERIS D’AVALUACIÓ

- Explora les possibilitats i limitacions motrius del propi cos en situacions lúdiques.


- Manté ordenat el racó de la biblioteca i respectar els contes que s’hi contenen.


- Ofereix ajut i cooperació als companys/es en jocs i en tasques quotidianes.


- Identifica les dependències de l’escola i la seva funció, fent relleu en la biblioteca.


- Utilitza adequadament els contes i els espais dedicats a la lectura i a la consulta de llibres (racó de l’aula i biblioteca).


- Reconeix els contes i els oficis d’escriptor i d’il•lustrador.


- Comprèn i utilitza correctament el vocabulari relacionat amb els jocs i els contes.


- Comprèn el contingut dels textos treballats a cada conte.


- Escolta , imita i reprodueix cançons populars i fragment de contes.


Aquests criteris d’ avaluació es porten a terme mitjançant pautes d’ observació. Observació constant i sistemàtica que es realitza quan ens trobem amb la meitat del grup-classe .


A més en aquesta U.P. utilitzarem l’expressió oral per avaluar. Es farà individualment amb preguntes com:


- Quin personatge del conte t’ agradat més?


- Què passa en el conte? Explicació en poques paraules ja què estem a P- 3.


AVALUACIÓ INICIAL


-La portarem a terme amb l’activitat nº 1.


AVALUACIÓ FORMATIVA


-L’observació directa i sistemàtica, a través de pautes d´observació i gravacions de vídeo, ens donarà la informació necessària per fer l’ avaluació.


AVALUACIÓ FINAL


-Buidatge de la informació enregistrada a les graelles d’observació.


-També farem servir les activitats d’avaluació.





dimarts, 26 d’octubre del 2010

LA FAMÍLIA

Escoltem aquesta bonica cançó sobre la família...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada