PROJECTE FINAL:




UNITAT DIDÀCTICA: ELS CONTES


NIVELL: P3


TEMPORALITZACIÓ: DURANT TOT EL CURS



(Les activitats TAC estan marcades en color vermell)




JUSTIFICACIÓ :


Es tracta d’una programació anual, que durem a terme al llarg de tot el curs tenint com a eix conductor l’explicació de diversos contes clàssics i la realització de diferents activitats per tal d’afermar l’assimilació dels mateixos.




EIXOS/ CAPACITATS:


- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.


- Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.


- Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.


- Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.





OBJECTIUS DE CICLE TREBALLATS AL LLARG DE LA UNITAT:


- Aprendre amb i a través dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives positives amb actituds d’empatia i col•laboració i intentant


- Resoldre conflictes de manera pacífica.


- Observar i experimentar en l’entorn proper amb curiositat i interès, interpretant-lo i fent-se preguntes que impulsin la comprensió del món natural, social, físic i material.


- Conèixer experiències, històries i símbols de la cultura pròpia del país i de la d’altres companys i companyes, generant actituds de confiança i respecte per les diferències i valorant les relacions socials i afectives que s’hi estableixin.


- Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el joc i altres formes de representació.




CONTINGUTS:


DESCOBERTA D’UN MATEIX I DELS ALTRES:


AUTOCONEIXEMENT I GESTIÓ DE LES EMOCIONS


- Exploració de les possibilitats i limitacions motrius del propi cos en situacions lúdiques.


- Exploració i reconeixement de les pròpies possibilitats a través del cos: emocionals, sensorials i perceptives, motrius, afectives i relacionals, expressives i cognoscitives a partir de la dramatització del conte.


- Expressió de les pròpies emocions per mitjà dels diferents llenguatges: corporal, plàstic, musical i verbal.


JOC I MOVIMENT


- Exploració de moviments en relació a un mateix, els altres, els objectes i la situació espaciotemporal, tot avançant en les possibilitats expressives del propi cos.


- domini progressiu de les habilitats motrius bàsiques: equilibri, to muscular...


ORGANITZACIÓ PROGRESSIVA DE LA LATERALITAT


- Percepció de la seqüenciació en les activitats escolars.


- Diferenciació dels conceptes: dins/fora.


- Sentiment de pertànyer al grup classe i compromís de participar en projectes compartits.


- Creixement personal en el desenvolupament de la dramatització del conte.


AUTONOMIA PERSONAL I RELACIONAL


- Actitud d’ajut i cooperació amb els companys i les companyes en jocs i tasques quotidianes.


- Apreciació i respecte per les persones que treballen en l’elaboració d’un conte.




DESCOBERTA DE L’ENTORN:


EXPLORACIÓ DE L’ENTORN


- Utilització correcta dels contes i dels llibres de la biblioteca de la classe.


- Els contes com a mitjà de comunicació.


- Dependències de l’escola i racons de la classe: la biblioteca.


- Els contes, l’escriptor i l’il•lustrador.


EXPERIMENTACIÓ I INTERPRETACIÓ


- Percepció i discriminació de grandàries: gran/mitjà/petit.


- Curiositat i iniciativa per la descoberta, fer-se preguntes dels contes, buscar un altre final, un altre títol...


- Reconeixement i interpretació de diferents rols observables en entorns propers i quotidians.


RAONAMENT I REPRESENTACIÓ


- Ordenació de seqüències temporals relacionades amb les activitats escolars.


- Identificació de comportaments adequats i inadequats dins l’escola i al pati.


- Identificació i classificació de contes segons un criteri donat.


- Respecte i valoració de l’entorn escolar i de les seves dependències: l’aula i la biblioteca.



COMUNICACIÓ I LLENGUATGES :


OBSERVAR, ESCOLTAR I EXPERIMENTAR


- Expressió oral de contes.


- Comprensió de textos actuals i de tradició cultural.


- Representació mímica de personatges de contes.


- Dramatització col·lectiva d’un conte.


- Vocabulari específic del món dels contes.


PARLAR, EXPRESSAR I COMUNICAR


- Iniciativa en l’acció i en l’aprenentatge de noves habilitats.


- Interès per compartir interpretacions, sensacions i emocions provocades pels contes.


- Ús de recursos expressius del propi cos i de suports visuals en la comunicació oral.


INTERPRETAR, REPRESENTAR I CREAR


- Interpretació de cançons.


- Diferenciació de so-soroll/silenci.


- Reconeixement i discriminació de colors bàsics (blau, verd, vermell, groc...).


- Utilització de les tècniques bàsiques d’expressió plàstica.


- Acceptació de les normes de comportament en les activitats escolars, tant a nivell de treball com de joc.


- Actitud positiva per compartir els contes.


- Goig i interès en les interpretacions musicals i en l’expressió corporal dins del treball de cada conte.


- Col·laboració i responsabilitat en la cura de llibres, contes i materials comuns.




OBJECTIUS DIDÀCTICS:


- Explorar les possibilitats i limitacions motrius del propi cos en situacions lúdiques.


- Mantenir ordenat el racó de la biblioteca i respectar els contes que s’hi contenen.


- Oferir ajut i cooperació als companys/es en jocs i en tasques quotidianes.


- Identificar les dependències de l’escola i la seva funció, fent relleu a la biblioteca.


- Utilitzar adequadament els contes i els espais dedicats a la lectura i a la consulta de llibres (racó de l’aula i biblioteca).


- Reconèixer els contes i els oficis d’escriptor i d’il•lustrador.


- Reconèixer i discriminar els colors bàsics (blau, verd, vermell, groc...).


- Diferenciar so-soroll/silenci.


- Percebre i discriminar grandàries: gran/mitjà/petit.


- Comprendre i utilitzar correctament el vocabulari relacionat amb els jocs i els contes.


- Comprendre el contingut dels textos treballats a cada conte.


- Escoltar, imitar i reproduir cançons populars i fragment de contes.


- Col·laborar i responsabilitzar-se en la cura de llibres, contes i materials comuns.




ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE:


1. EN PATUFET.


-Audició del conte en repetides ocasions.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: imatges del conte.


-Visualització del conte: “Les tres bessones i en Patufet”.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: televisió, DVD, CD.


-Confegim el vocabulari del conte : col, bou, Patufet (Fulls de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: fulls de treball, tisores, pegament,...


-Posada en escena del conte amb el teatret. Fem fotos amb la càmera quan representem el conte i les pengem al bloc.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: teatret, imatges del personatges,...


-Diferenciem gran(bou)-petit (Patufet) (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


-Aprenem la cançó d’En Patufet. L’escoltem i en pintem la fitxa.

Agrupament: primer en gran grup i després individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: ordinador o cd, full de treball, colors...


2. LA CAPUTXETA VERMELLA.


- Audició del conte en repetides ocasions, i amb el suport de làmines de cada escena del conte (seqüenciació del conte).

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: imatges del conte.


- Visualització del conte en diapositives.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: diapositives amb imatges del conte.


- Pintem la caputxeta vermella, la mare i l’àvia. (Full de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


- Fem el camí llarg (de la caputxeta) i el curt (del llop) cap a casa de l’àvia. (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


- Pintem el cap de la caputxeta amb guixos, i el fixem amb laca . (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, guixos, laca,...


- Juguem amb el conte de la caputxeta a l’ordinador (http://www.edu365.cat/primaria/caputxeta/portada.html)

Agrupament: parelles. Espai: aula informàtica. Metodologia: lliure exploració. Material/recursos: ordinador amb altaveus.


- Audició per darrera vegada del conte amb titelles (interacció i participació dels alumnes).

Agrupament: petits grups de 4 nens/es. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: titelles,...


- Fem una titella del llop.

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: cartolina, ceres, bernís,...


-Discriminació del nom curt (llop) i llarg (caputxeta) i enganxar-lo sota del dibuix corresponent. (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors, tisores, pegament...


-Grabem les nostres veus amb l’audacity i les distorcionem per imitar els personatges (mare, caputxeta, àvia, llop).

Agrupament: petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: làmines del conte, ordinador, micròfons,...


3. EN TABALET. (Carnaval)


- Narració del conte: En Tabalet. 1er. Narració.2on. Explicació del vocabulari. Audició del conte en repetides ocasions.

Agrupament:gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: imatges del conte...


- Reconeixement d’en Tabalet. Encercla en Tabalet. (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors...


- Confegim el nom d’en Tabalet. (Full de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors, tisores, pegament...


- Què els hi agrada molt als conills? Sí , la pastanaga. Fem-ne una amb cartolina taronja i verda.

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: cartolina verda i taronja, tisores, pegament...


-Tornem a mirar el conte a l’ordinador explicat per una mestra d’una altra escola.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia:comandament guiat. Material/recursos: ordinador amb connexió a internet (youtube).


4. ELS TRES PORQUETS.


- Narració del conte: “Els tres porquets”.1er: Narració. 2on: Explicació del vocabulari.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia:comandament guiat,lliure exploració. Material/recursos: imatges del conte.


- Mirem el conte amb el canó de projecció i fem les activitats que a continuació hi ha.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia:comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: canó de projecció amb les imatges del conte, fulls de treball, llapis...


- Conte dels “tres porquets”. Confegim el títol del conte. Retallem les lletres i les enganxem correctament en un full.

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,tisores, pegament...


- Recordem el conte dels 3 porquets. Escrivim a la pissarra “porquets” i “llop”, llegim què hi posa. Fem un full de treball on hem d’unir el dibuix amb el nom corresponent.

Agrupament: gran grup/individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


- Visualitzem el conte dels 3 porquets en vídeo. Posterior conversa. Dramatització.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: pluja d’ idees, lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: vídeo, televisió,...


- En tres sessions diferents, farem 3 fulls de treball on els nens/es hauran de triar quin porquet ha fet cada casa. La de palla, la de fusta i la de totxos. (Fulls de treball).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,tisores, pegament...


5. LA RINXOLS D’OR.


- Audició del conte en repetides ocasions. Expliquem un conte nou amb les imatges a l’ordinador.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: ordinador, imatges del conte...


- Visualització del conte en vídeo “Una mà de contes”.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: ordinador amb canó o pissarra digital.


- Dibuix del que més ens ha agradat (óssos, rinxols,....). (Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia:pluja d’ idees, lliure exploració, Material/recursos: fulls, colors...


- Confegeix el títol del conte . (Full de treball)

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, pegament...


- Discrimina entre el nom dels ossos i el de la Rínxols (enganxar cada un al lloc corresponent). (Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, pegament...


- Posada en escena del conte amb titelles.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: teatret, titelles...


- Confegim una medalla amb la Rínxols d’or (la pintem amb llapis de colors).

Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: cartolina, colors....


6. LA RATETA QUE ESCOMBRAVA L’ESCALETA.


- Audició del conte en repetides ocasions, i amb el suport de làmines de cada escena del conte (seqüenciació del conte).

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: imatge del conte...


- Visualització del conte en vídeo.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: vídeo, televisió...


- Els nens/es expliquen el conte a partir de les imatges en diapositives.

Agrupament: petits grups de 4 nens/es. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: diapositives amb imatges del conte.


- Pengem damunt de la pissarra el vocabulari del conte: RATETA, GAT i LLAÇ. Piquem paraules (sil•labejar i diferenciar llarg/curt).

Agrupament:gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: vocabulari del conte,...


- Recordem què es va anar a comprar la rateta amb el dineret. Sobre paper encerclem l’objecte correcte, d’entre 3 de diferents. (Full de treball).

Agrupament:gran grup/individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...


- Els nens/es narren el conte a partir de les imatges en làmines del conte i ho enregistrem amb el programa audacity.

Agrupament: petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: làmines del conte, ordinador, micròfons,...


- Rellegim les paraules penjades a la pissarra. Repartim un full amb un dibuix d’un gat i un d’una rateta. Hem d’enganxar el cartellet adient (GAT/RATETA) sota de cada dibuix.(Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, pegament...


- Fem titelles del conte de la rateta. Posada en escena del conte, per les mestres, procurant fer interaccionar al nen amb les titelles.

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: cartolines, colors...


- Recordem les paraules del conte i busquem la que hi posa GAT, intentem escriure la paraula sota del dibuix d’un gat. (Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, llapis...


- Recordem les paraules del conte i busquem la que hi posa RATETA, intentem escriure la paraula sota del dibuix d’una rateta. (Full de treball).

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, llapis...


- Confegim la careta del GAT: la pintem amb ceres, i li punxem els ulls amb punxó per tal de veure-hi.

Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: carotes, ceres,punxons...


7. RECORDEM ALGUNS PERSONATGES DE CONTES.


- Recordem els contes i conversem sobre alguns dels personatges principals. Per divertir-nos encara més distorsionem algunes imatges (amb el GIMP) i les comentem.

Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, conversació lliure. Material/recursos: contes i ordenador amb projector o pissarra digital.


ACTIVITATS DE REFORÇ


- Conversa sobre els contes.


- Pintar un dibuix delconte.


- Quins personatges falten? Mirem-ho a l’ordinador.


ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ


- Explicació de més contes:


- El cargol i l'herba de poliol.


- El peix Irisat


- L'Elmer


ACTIVITATS D´AVALUACIÓ


1- Teatre. AL finalitzar les diferents activitats dels contes els hi demanem que ells expliquin el conte corresponent amb titelles.

Agrupament:petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: titelles, teatre....


2-Recordem els personatges de cada conte al finalitzar-los. Intentem explicar com són els personatges.

Agrupament:petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: pluja d’ idees, comandament guiat. Material/recursos: imatges dels personatges...



ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:


En questa programació es té en compte l’atenció a la diversitat en cada un dels objectius, continguts, activitats i criteris d’avaluació, valorant els diferents ritmes d’aprenentatge que hi ha a l’aula. No tots els objectius seran assolits per tot l’alumnat, però si que realitzaran activitats adaptades a ells referides amb els pertinents criteris d’avaluació. Aquesta unitat també s’atén a la diversitat de treball cooperatiu i l’aprenentatge entre iguals.


Les principals mesures utilitzades en l’atenció a la diversitat seran:


-Intentar gestualitzar al màxim i acompanyar l’expressió oral amb imatges sempre que sigui necessari.


-Atendre al criteri d’individualitat a través d’activitats adaptades a les necessitats de cada nen/a, tot i que es vetllarà per la normalització i s’intentaran modificar el mínim les activitats programades.


-Avaluar tenint en compte l’interès, esforç i evolució de cada nen/a en funció de les seves possibilitats.



AVALUACIÓ:


CRITERIS D’AVALUACIÓ

- Explora les possibilitats i limitacions motrius del propi cos en situacions lúdiques.


- Manté ordenat el racó de la biblioteca i respectar els contes que s’hi contenen.


- Ofereix ajut i cooperació als companys/es en jocs i en tasques quotidianes.


- Identifica les dependències de l’escola i la seva funció, fent relleu en la biblioteca.


- Utilitza adequadament els contes i els espais dedicats a la lectura i a la consulta de llibres (racó de l’aula i biblioteca).


- Reconeix els contes i els oficis d’escriptor i d’il•lustrador.


- Comprèn i utilitza correctament el vocabulari relacionat amb els jocs i els contes.


- Comprèn el contingut dels textos treballats a cada conte.


- Escolta , imita i reprodueix cançons populars i fragment de contes.


Aquests criteris d’ avaluació es porten a terme mitjançant pautes d’ observació. Observació constant i sistemàtica que es realitza quan ens trobem amb la meitat del grup-classe .


A més en aquesta U.P. utilitzarem l’expressió oral per avaluar. Es farà individualment amb preguntes com:


- Quin personatge del conte t’ agradat més?


- Què passa en el conte? Explicació en poques paraules ja què estem a P- 3.


AVALUACIÓ INICIAL


-La portarem a terme amb l’activitat nº 1.


AVALUACIÓ FORMATIVA


-L’observació directa i sistemàtica, a través de pautes d´observació i gravacions de vídeo, ens donarà la informació necessària per fer l’ avaluació.


AVALUACIÓ FINAL


-Buidatge de la informació enregistrada a les graelles d’observació.


-També farem servir les activitats d’avaluació.





dimarts, 7 de desembre del 2010

CONTE: EN PATUFET (una mà de contes)

Edu3.cat


En Patufet
Mitjançant retalls de cartolina de diferents colors, aquest capítol del programa "Un mà de contes" il·lustra la història d'"En Patufet".

En Patufet era més petit que un puça. Era tan petit que, perquè no el trepitgessin, sempre estava cantant: "Patim, patam, patum, homes i dones del cap dret; patim, patam, patum, no trepitgeu en Patufet". Un dia, en Patufet va anar a comprar sal per a la mare. Quan va arribar a la botiga, va demanar un paquet de sal, però el botiguer no veia d'on sortia la veu. Finalment, va veure una moneda que es bellugava a terra, la va agafar i al seu lloc hi va deixar un paquet de sal. El paquet va quedar just a sobre d'en Patufet, que va tornar molt content cap a casa. L'endemà, va voler portar el dinar al seu pare, que estava treballant. Va agafar el cistell i es va posar a caminar. De sobte, va començar a ploure i en Patufet es va amagar sota una col, però va venir un bou i es va menjar la col i en Patufet. El pare d'en Patufet, en veure que ningú no li portava el menjar, va anar cap a casa. La mare es va estranyar que en Patufet no hagués arribat a la fàbrica, així que tots dos van sortir a buscar-lo. No el trobaven enlloc i cridaven: "Patufet, on ets?". En Patufet contestava cridant: "A la panxa del bou, que no hi neva ni hi plou". Finalment, el bou va fer un gran pet i en Patufet va sortir volant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada