PROJECTE FINAL:
UNITAT DIDÀCTICA: ELS CONTES
NIVELL: P3
TEMPORALITZACIÓ: DURANT TOT EL CURS
(Les activitats TAC estan marcades en color vermell)
JUSTIFICACIÓ :
Es tracta d’una programació anual, que durem a terme al llarg de tot el curs tenint com a eix conductor l’explicació de diversos contes clàssics i la realització de diferents activitats per tal d’afermar l’assimilació dels mateixos.
EIXOS/ CAPACITATS:
- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
- Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
- Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
- Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
OBJECTIUS DE CICLE TREBALLATS AL LLARG DE LA UNITAT:
- Aprendre amb i a través dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives positives amb actituds d’empatia i col•laboració i intentant
- Resoldre conflictes de manera pacífica.
- Observar i experimentar en l’entorn proper amb curiositat i interès, interpretant-lo i fent-se preguntes que impulsin la comprensió del món natural, social, físic i material.
- Conèixer experiències, històries i símbols de la cultura pròpia del país i de la d’altres companys i companyes, generant actituds de confiança i respecte per les diferències i valorant les relacions socials i afectives que s’hi estableixin.
- Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el joc i altres formes de representació.
CONTINGUTS:
DESCOBERTA D’UN MATEIX I DELS ALTRES:
AUTOCONEIXEMENT I GESTIÓ DE LES EMOCIONS
- Exploració de les possibilitats i limitacions motrius del propi cos en situacions lúdiques.
- Exploració i reconeixement de les pròpies possibilitats a través del cos: emocionals, sensorials i perceptives, motrius, afectives i relacionals, expressives i cognoscitives a partir de la dramatització del conte.
- Expressió de les pròpies emocions per mitjà dels diferents llenguatges: corporal, plàstic, musical i verbal.
JOC I MOVIMENT
- Exploració de moviments en relació a un mateix, els altres, els objectes i la situació espaciotemporal, tot avançant en les possibilitats expressives del propi cos.
- domini progressiu de les habilitats motrius bàsiques: equilibri, to muscular...
ORGANITZACIÓ PROGRESSIVA DE LA LATERALITAT
- Percepció de la seqüenciació en les activitats escolars.
- Diferenciació dels conceptes: dins/fora.
- Sentiment de pertànyer al grup classe i compromís de participar en projectes compartits.
- Creixement personal en el desenvolupament de la dramatització del conte.
AUTONOMIA PERSONAL I RELACIONAL
- Actitud d’ajut i cooperació amb els companys i les companyes en jocs i tasques quotidianes.
- Apreciació i respecte per les persones que treballen en l’elaboració d’un conte.
DESCOBERTA DE L’ENTORN:
EXPLORACIÓ DE L’ENTORN
- Utilització correcta dels contes i dels llibres de la biblioteca de la classe.
- Els contes com a mitjà de comunicació.
- Dependències de l’escola i racons de la classe: la biblioteca.
- Els contes, l’escriptor i l’il•lustrador.
EXPERIMENTACIÓ I INTERPRETACIÓ
- Percepció i discriminació de grandàries: gran/mitjà/petit.
- Curiositat i iniciativa per la descoberta, fer-se preguntes dels contes, buscar un altre final, un altre títol...
- Reconeixement i interpretació de diferents rols observables en entorns propers i quotidians.
RAONAMENT I REPRESENTACIÓ
- Ordenació de seqüències temporals relacionades amb les activitats escolars.
- Identificació de comportaments adequats i inadequats dins l’escola i al pati.
- Identificació i classificació de contes segons un criteri donat.
- Respecte i valoració de l’entorn escolar i de les seves dependències: l’aula i la biblioteca.
COMUNICACIÓ I LLENGUATGES :
OBSERVAR, ESCOLTAR I EXPERIMENTAR
- Expressió oral de contes.
- Comprensió de textos actuals i de tradició cultural.
- Representació mímica de personatges de contes.
- Dramatització col·lectiva d’un conte.
- Vocabulari específic del món dels contes.
PARLAR, EXPRESSAR I COMUNICAR
- Iniciativa en l’acció i en l’aprenentatge de noves habilitats.
- Interès per compartir interpretacions, sensacions i emocions provocades pels contes.
- Ús de recursos expressius del propi cos i de suports visuals en la comunicació oral.
INTERPRETAR, REPRESENTAR I CREAR
- Interpretació de cançons.
- Diferenciació de so-soroll/silenci.
- Reconeixement i discriminació de colors bàsics (blau, verd, vermell, groc...).
- Utilització de les tècniques bàsiques d’expressió plàstica.
- Acceptació de les normes de comportament en les activitats escolars, tant a nivell de treball com de joc.
- Actitud positiva per compartir els contes.
- Goig i interès en les interpretacions musicals i en l’expressió corporal dins del treball de cada conte.
- Col·laboració i responsabilitat en la cura de llibres, contes i materials comuns.
OBJECTIUS DIDÀCTICS:
- Explorar les possibilitats i limitacions motrius del propi cos en situacions lúdiques.
- Mantenir ordenat el racó de la biblioteca i respectar els contes que s’hi contenen.
- Oferir ajut i cooperació als companys/es en jocs i en tasques quotidianes.
- Identificar les dependències de l’escola i la seva funció, fent relleu a la biblioteca.
- Utilitzar adequadament els contes i els espais dedicats a la lectura i a la consulta de llibres (racó de l’aula i biblioteca).
- Reconèixer els contes i els oficis d’escriptor i d’il•lustrador.
- Reconèixer i discriminar els colors bàsics (blau, verd, vermell, groc...).
- Diferenciar so-soroll/silenci.
- Percebre i discriminar grandàries: gran/mitjà/petit.
- Comprendre i utilitzar correctament el vocabulari relacionat amb els jocs i els contes.
- Comprendre el contingut dels textos treballats a cada conte.
- Escoltar, imitar i reproduir cançons populars i fragment de contes.
- Col·laborar i responsabilitzar-se en la cura de llibres, contes i materials comuns.
ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE:
1. EN PATUFET.
-Audició del conte en repetides ocasions.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: imatges del conte.
-Visualització del conte: “Les tres bessones i en Patufet”.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: televisió, DVD, CD.
-Confegim el vocabulari del conte : col, bou, Patufet (Fulls de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: fulls de treball, tisores, pegament,...
-Posada en escena del conte amb el teatret. Fem fotos amb la càmera quan representem el conte i les pengem al bloc.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: teatret, imatges del personatges,...
-Diferenciem gran(bou)-petit (Patufet) (Full de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...
-Aprenem la cançó d’En Patufet. L’escoltem i en pintem la fitxa.
Agrupament: primer en gran grup i després individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: ordinador o cd, full de treball, colors...
2. LA CAPUTXETA VERMELLA.
- Audició del conte en repetides ocasions, i amb el suport de làmines de cada escena del conte (seqüenciació del conte).
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: imatges del conte.
- Visualització del conte en diapositives.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: diapositives amb imatges del conte.
- Pintem la caputxeta vermella, la mare i l’àvia. (Full de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...
- Fem el camí llarg (de la caputxeta) i el curt (del llop) cap a casa de l’àvia. (Full de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...
- Pintem el cap de la caputxeta amb guixos, i el fixem amb laca . (Full de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, guixos, laca,...
- Juguem amb el conte de la caputxeta a l’ordinador (http://www.edu365.cat/primaria/caputxeta/portada.html)
Agrupament: parelles. Espai: aula informàtica. Metodologia: lliure exploració. Material/recursos: ordinador amb altaveus.
- Audició per darrera vegada del conte amb titelles (interacció i participació dels alumnes).
Agrupament: petits grups de 4 nens/es. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: titelles,...
- Fem una titella del llop.
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: cartolina, ceres, bernís,...
-Discriminació del nom curt (llop) i llarg (caputxeta) i enganxar-lo sota del dibuix corresponent. (Full de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors, tisores, pegament...
-Grabem les nostres veus amb l’audacity i les distorcionem per imitar els personatges (mare, caputxeta, àvia, llop).
Agrupament: petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: làmines del conte, ordinador, micròfons,...
3. EN TABALET. (Carnaval)
- Narració del conte: En Tabalet. 1er. Narració.2on. Explicació del vocabulari. Audició del conte en repetides ocasions.
Agrupament:gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: imatges del conte...
- Reconeixement d’en Tabalet. Encercla en Tabalet. (Full de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors...
- Confegim el nom d’en Tabalet. (Full de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors, tisores, pegament...
- Què els hi agrada molt als conills? Sí , la pastanaga. Fem-ne una amb cartolina taronja i verda.
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: cartolina verda i taronja, tisores, pegament...
-Tornem a mirar el conte a l’ordinador explicat per una mestra d’una altra escola.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia:comandament guiat. Material/recursos: ordinador amb connexió a internet (youtube).
4. ELS TRES PORQUETS.
- Narració del conte: “Els tres porquets”.1er: Narració. 2on: Explicació del vocabulari.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia:comandament guiat,lliure exploració. Material/recursos: imatges del conte.
- Mirem el conte amb el canó de projecció i fem les activitats que a continuació hi ha.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia:comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: canó de projecció amb les imatges del conte, fulls de treball, llapis...
- Conte dels “tres porquets”. Confegim el títol del conte. Retallem les lletres i les enganxem correctament en un full.
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,tisores, pegament...
- Recordem el conte dels 3 porquets. Escrivim a la pissarra “porquets” i “llop”, llegim què hi posa. Fem un full de treball on hem d’unir el dibuix amb el nom corresponent.
Agrupament: gran grup/individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...
- Visualitzem el conte dels 3 porquets en vídeo. Posterior conversa. Dramatització.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: pluja d’ idees, lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: vídeo, televisió,...
- En tres sessions diferents, farem 3 fulls de treball on els nens/es hauran de triar quin porquet ha fet cada casa. La de palla, la de fusta i la de totxos. (Fulls de treball).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració,comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,tisores, pegament...
5. LA RINXOLS D’OR.
- Audició del conte en repetides ocasions. Expliquem un conte nou amb les imatges a l’ordinador.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: ordinador, imatges del conte...
- Visualització del conte en vídeo “Una mà de contes”.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: ordinador amb canó o pissarra digital.
- Dibuix del que més ens ha agradat (óssos, rinxols,....). (Full de treball).
Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia:pluja d’ idees, lliure exploració, Material/recursos: fulls, colors...
- Confegeix el títol del conte . (Full de treball)
Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, pegament...
- Discrimina entre el nom dels ossos i el de la Rínxols (enganxar cada un al lloc corresponent). (Full de treball).
Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, pegament...
- Posada en escena del conte amb titelles.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: teatret, titelles...
- Confegim una medalla amb la Rínxols d’or (la pintem amb llapis de colors).
Agrupament: individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: cartolina, colors....
6. LA RATETA QUE ESCOMBRAVA L’ESCALETA.
- Audició del conte en repetides ocasions, i amb el suport de làmines de cada escena del conte (seqüenciació del conte).
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: imatge del conte...
- Visualització del conte en vídeo.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, lliure exploració. Material/recursos: vídeo, televisió...
- Els nens/es expliquen el conte a partir de les imatges en diapositives.
Agrupament: petits grups de 4 nens/es. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: diapositives amb imatges del conte.
- Pengem damunt de la pissarra el vocabulari del conte: RATETA, GAT i LLAÇ. Piquem paraules (sil•labejar i diferenciar llarg/curt).
Agrupament:gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: vocabulari del conte,...
- Recordem què es va anar a comprar la rateta amb el dineret. Sobre paper encerclem l’objecte correcte, d’entre 3 de diferents. (Full de treball).
Agrupament:gran grup/individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, colors,...
- Els nens/es narren el conte a partir de les imatges en làmines del conte i ho enregistrem amb el programa audacity.
Agrupament: petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat. Material/recursos: làmines del conte, ordinador, micròfons,...
- Rellegim les paraules penjades a la pissarra. Repartim un full amb un dibuix d’un gat i un d’una rateta. Hem d’enganxar el cartellet adient (GAT/RATETA) sota de cada dibuix.(Full de treball).
Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, pegament...
- Fem titelles del conte de la rateta. Posada en escena del conte, per les mestres, procurant fer interaccionar al nen amb les titelles.
Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: cartolines, colors...
- Recordem les paraules del conte i busquem la que hi posa GAT, intentem escriure la paraula sota del dibuix d’un gat. (Full de treball).
Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, llapis...
- Recordem les paraules del conte i busquem la que hi posa RATETA, intentem escriure la paraula sota del dibuix d’una rateta. (Full de treball).
Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: full de treball, llapis...
- Confegim la careta del GAT: la pintem amb ceres, i li punxem els ulls amb punxó per tal de veure-hi.
Agrupament:individual. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: carotes, ceres,punxons...
7. RECORDEM ALGUNS PERSONATGES DE CONTES.
- Recordem els contes i conversem sobre alguns dels personatges principals. Per divertir-nos encara més distorsionem algunes imatges (amb el GIMP) i les comentem.
Agrupament: gran grup. Espai: aula ordinària. Metodologia: comandament guiat, conversació lliure. Material/recursos: contes i ordenador amb projector o pissarra digital.
ACTIVITATS DE REFORÇ
- Conversa sobre els contes.
- Pintar un dibuix delconte.
- Quins personatges falten? Mirem-ho a l’ordinador.
ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ
- Explicació de més contes:
- El cargol i l'herba de poliol.
- El peix Irisat
- L'Elmer
ACTIVITATS D´AVALUACIÓ
1- Teatre. AL finalitzar les diferents activitats dels contes els hi demanem que ells expliquin el conte corresponent amb titelles.
Agrupament:petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: lliure exploració, comandament guiat. Material/recursos: titelles, teatre....
2-Recordem els personatges de cada conte al finalitzar-los. Intentem explicar com són els personatges.
Agrupament:petits grups. Espai: aula ordinària. Metodologia: pluja d’ idees, comandament guiat. Material/recursos: imatges dels personatges...
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:
En questa programació es té en compte l’atenció a la diversitat en cada un dels objectius, continguts, activitats i criteris d’avaluació, valorant els diferents ritmes d’aprenentatge que hi ha a l’aula. No tots els objectius seran assolits per tot l’alumnat, però si que realitzaran activitats adaptades a ells referides amb els pertinents criteris d’avaluació. Aquesta unitat també s’atén a la diversitat de treball cooperatiu i l’aprenentatge entre iguals.
Les principals mesures utilitzades en l’atenció a la diversitat seran:
-Intentar gestualitzar al màxim i acompanyar l’expressió oral amb imatges sempre que sigui necessari.
-Atendre al criteri d’individualitat a través d’activitats adaptades a les necessitats de cada nen/a, tot i que es vetllarà per la normalització i s’intentaran modificar el mínim les activitats programades.
-Avaluar tenint en compte l’interès, esforç i evolució de cada nen/a en funció de les seves possibilitats.
AVALUACIÓ:
CRITERIS D’AVALUACIÓ
- Explora les possibilitats i limitacions motrius del propi cos en situacions lúdiques.
- Manté ordenat el racó de la biblioteca i respectar els contes que s’hi contenen.
- Ofereix ajut i cooperació als companys/es en jocs i en tasques quotidianes.
- Identifica les dependències de l’escola i la seva funció, fent relleu en la biblioteca.
- Utilitza adequadament els contes i els espais dedicats a la lectura i a la consulta de llibres (racó de l’aula i biblioteca).
- Reconeix els contes i els oficis d’escriptor i d’il•lustrador.
- Comprèn i utilitza correctament el vocabulari relacionat amb els jocs i els contes.
- Comprèn el contingut dels textos treballats a cada conte.
- Escolta , imita i reprodueix cançons populars i fragment de contes.
Aquests criteris d’ avaluació es porten a terme mitjançant pautes d’ observació. Observació constant i sistemàtica que es realitza quan ens trobem amb la meitat del grup-classe .
A més en aquesta U.P. utilitzarem l’expressió oral per avaluar. Es farà individualment amb preguntes com:
- Quin personatge del conte t’ agradat més?
- Què passa en el conte? Explicació en poques paraules ja què estem a P- 3.
AVALUACIÓ INICIAL
-La portarem a terme amb l’activitat nº 1.
AVALUACIÓ FORMATIVA
-L’observació directa i sistemàtica, a través de pautes d´observació i gravacions de vídeo, ens donarà la informació necessària per fer l’ avaluació.
AVALUACIÓ FINAL
-Buidatge de la informació enregistrada a les graelles d’observació.
-També farem servir les activitats d’avaluació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada